BLOGI

Ripaus symboliikkaa ja historiaa…

Hevosenkengän asema onnea tuovana amulettina vakiintui länsimaalaiseen kulttuuriin 900-luvulla eläneen Dunstan Pyhän kautta, jolloin ihmiset alkoivat ripustaa hevosenkenkiä oviinsa kotinsa suojelemiseksi. Dunstanin kerrotaan olleen seppä, josta tuli myöhemmin Canterburyn arkkipiispa ja metallityöntekijöiden suojelupyhimys. Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi juuri hevosenkengästä tuli onnen amuletti, eikä mistä tahansa muusta tämän sepän valmistamasta esineestä? Kansantaru kertoo, että seppä Dunstanin luokse saapui kerran vieras mies, joka tarvitsi hevosenkenkiä. Mies ei yllättäen kuitenkaan tarvinnut kenkiä hevoselleen, vaan omiin jalkoihinsa, sillä nämä muistuttivat erehdyttävästi eläimen sorkkia. Sillä hetkellä seppä Dunstan ymmärsi, että kyseessä oli itse paholainen. Dunstan päätti toteuttaa paholaisen pyynnön paljastamatta kuitenkaan, että hän tiesi tarkalleen, kuka vieras mies oli. Dunstan ilmoitti, että ainoa tapa hevosenkengän asettamiseen olisi sen ripustaminen seinälle. Tämän tehdessään paholainen alkoi anella armoa, jolloin seppä käytti tilaisuuden hyväkseen ja vaati, että paholainen ei pääsisi sisälle niiden ihmisten koteihin, jotka olivat ripustaneet hevosenkengän oveensa.” -lähde: Askel Terveyteen-

Kaapelin Valssaamossa keskusteltiin 23112022 aiheista KIRJAILIJUUS ja PÖYTÖ novellikokoelmasta … Kirjailija tapaamisessa TARJA PAJUNIEMI. … jos missasit tämän HTY jutun niin saat tässä pienen kurkistuksen asiaan: Haastattelija Marianne Matikka alusti aiheen siitä että … Novelli on kirjallinen proosateos mikä tiivistetysti kuvaa tapahtumasarjaa tai tilannetta. Jokainen kirjain on taideteos, lause on maalaus ja kirja on veistos. Väitetään että KIRJAIMET on jo keksitty ja kaikki KIRJOITETTAVA on kirjoitettu… ei se ihan niin ole. SILLÄ Kyllä kirjoitettavaa mahtuu tähän maailmaan ja saamme nauttia uusista kirjain muodostumista ja uusista teoksista hamaan tulevaisuuteen. Ihan helppoa kirjoittaminen ei varmaan ole… vaatii varmaankin suunnittelua ja editointia kirjoittamisen lisäksi kuten myös tekstin kustanteeksi jalostaminen. Yleisössä todettiin usealta taholta olevan jo valmisteluja tai työn alla kirjoittelua. Tarja Pajuniemi vastaili kiinnostavan taidokkaasti mm. näihin Mitä kirjoittajan työkalupakissa tulee olla? Kirjoittaminen on yksinäistä puuhaa… vai onko?Vaikuttaako se, että muutkin kirjoittavat, siihen miten sinä kirjoitat? Mikä sinusta on hienointa kirjailijan työskentelyssä? Miksi ja kuinka sinusta tuli kirjailija? Miltä kirjoittajan työpäiväsi näyttää? Minkälainen lukija itse olet? Miten irtaudut ”VAIHDAT” vapaalle kirjoittamisen jälkeen?… ja sitten keskusteltiin

Helsingin Taideyhdistyksen jäsenistössä löytyy monen taidegenren asiantuntijoita, ohjaajia ja perehdyttäjiä. Esittelyvuorossa on jäsentaiteilija Sari-Aino Tolonen. Hän on mehiläisvahamaalauksen tykätty ja kehuttu osaaja joka  perehdyttää kollegoita omassa työhuoneessa Kaapelitehtaalla. Jos haluat perehdytystä tai lisätietoa tekniikasta ota yhteys Sari-Ainoon +358 504080991 sariaino.tolonen@gmail.com

ENCAUSTIC TAIDE

Perinteisessä encaustic taiteessa, sulaan mehiläisvahaan sekoitetaan havupuusta saatua damar hartsia. Tekniikkaa käytettiin antiikin aikoina Kreikassa. Sana”encaustic” tulee kreikankielisestä sanasta ”enkaustikos”,  joka tarkoittaa ”polttaa sisään”. Tulta ja lämpöä onkin käytetty vahataiteen tekemisessä alusta asti. Alkunsa tämä taidemuoto sai pari tuhatta vuotta sitten, jolloin Kreikassa alettiin paikata ja suojata puulaivoja mehiläisvahalla ja jokainen vahakerros kiinnitettiin tulella toisiinsa. Sitten kreikkalaiset alkoivat maalata koristeita laivoihinsa ja näin sai encaustic taide alkunsa. Taito siirtyi myöhemmin Egyptiin ja Roomaan asti. Egyptistä on löydetty hyvin säilyneitä muumiopotretteja. Tunnetuimpia vahamaalauksia ovat Faijumin muumiomuotokuvat Egyptistä vuosilta 100–300 ja monet varhaisista ikoneista.

1930-luvulla taiteilija Artur Dove käytti vahaa maalauksissaan, mutta yleisesti ottaen käyttö oli vielä vähäistä.1940-luvulla taiteilija Karl Zerbe, joka oli alun perin kemisti, kehitti vahaseoksen jolla voi maalata ja joka kestää aikaa. Hänen oppilaansa David Aaronson oli innokkaana mukana Zerben työssä ja hän myös opetti tekniikkaa edelleen. 1950-luvulla amerikkalainen pop taiteilija Jasper Johns teki encaustic taiteesta tunnetun. Amerikassa onkin suurin osa alan taiteilijoista ja opettajista. Siellä pidetään myös isot jokavuotiset encaustic messut.

Eurooppaan vahataide tulee pikkuhiljaa. Täällä on jo encaustic taiteen tekijöitä monissa maissa. Enemmän kuitenkin tehdään englantilaisen taidemaalarin Michael Bossomin kehittämää raudalla maalaamistekniikkaa, jossa pienen silitysraudan pohjalle levitetään vahaväriä ja maalataan tähän tarkoitukseen kehitetylle paperille. Tässä ei siis käytetä tulta, kuten alkuperäisessä tekniikassa, jossa yleensä maalataan vanerille.

Muunlaisia pohjia voi myös käyttää, kuten esim. kovalevyä, pahvia ja jopa lasia. Mehiläisvahan luonne sopii erinomaisesti mm. abstrahointiin, voimakkaisiin kolmiulotteisiin rakenteisiin, kollaaseihin, mutta myös esittävään taiteeseen. Haluat varmaan tietää enemmän ja kokeilla omakohtaisesti? ota yhteyttä Sari – Ainoon

RYHMÄSSÄ TOIMIMINEN

… heijastaa tietyn tarpeen ja pyrkimyksen. Helsingin Taideyhdistyksen jäsenistössä on vuosien saatossa muodostunut ”kimppoja” jotka toimii itsenäisesti sen lisäksi että ovat malli ja kannustin rohkeasti hakeutua pieneenkin kimppaan, sen lisäksi että osallistuu HTY n ”isoihin” ryhmänäyttelyihin. Pienryhmiä on muodostunut myös niin että vain yksi taiteilija on HTY jäsen mikä kertoo sen että ryhmätoiminta ei tunnista rajoja.

Tässä esittelen ARTTWIST ryhmää joka muodostui nelisen vuotta sitten HKI keskustan Etelä Espan Taito Gallerian näyttelystä. Seurasi pandemia ja suuret suunnitelmat pistettiin pakettiin jopa toistamiseen. Ollaan kuitenkin oltu esillä Kaapelin Käytävägalleriassa, sekin pandemian aikana. Kimpan kokoonpano on muuttunut, joku on halunnut pois ja uusia on tullut tilalle. Meitä yhdistää aivan taiteellisen ihana palo oman taiteemme tekemiseen ja tietysti Helsingin Taideyhdistyksen jäsenyys. Marraskuussa 2022 me valloitamme Kaapelin Valssaamon yhdeksi viikoksi jossa pääosaa esittää taiteemme + että olemme saaneet merkittäviä taidepersoonia hemmottelemaan näyttelyvieraita oheisohjelmillaan.

Pienessäkin ryhmässä on enemmän dynamiikkaa kun yksilössä. Osaamme kukin jotakin ja ennenkaikkea osaamme delegoida toisillemme …siitä se hyvä kimppa syntyy ilman byrokraattisia ”kuka määrää” koukeroita. Näyttelyissä esilletuleminen kantaa tulosta kun verkostot viritetään monella taholla. Tässä alla tyylinäyte Arttwist ryhmän media aineistosta.

Minulla on ilo olla yksi ryhmän jäsenistä… josta olen ylen kiitollinen… Marianne

Art Twist näyttelyn taidekokoelma on 11 taiteilijan tuotantoa. Esillä ovat valokuva-, maalaus-, grafiikka- ja installaatiotaiteet. Näyttelyn aikana viikolla 47 vieraita hemmotellaan musiikki, muoti ja kirjallisuus esityksin… Suomen suurimman Kulttuurikeskuksen Kaapelin Valssaamossa.  Näyttely aukeaa yleisölle 21.11. klo 14 ja avajaisia juhlitaan klo 17-19. Taiteellisen mukava tunnelma kuplivassa puheensorinassa täydentyy, kun Filosofian tohtori Pekka Sauri avaa näyttelyn taiteen ystävien iloksi. Tervetuloa taiteen flow virtaan ja hengaileen taiteen ystävien kanssa. Taiteelliset halut ja näyttelyn Take Away muoto mahdollistaa jopa ottamaan ”löydön” mukaansa.

NÄYTTELYTILAN HALLINTA JA SOMMITTELU
Tilahallinta on käytettävän tilan maksimaalinen hyötykäyttö.

Tilankäyttö suunnitellaan , varsinkin näyttelytilan ollessa kyseessä. Rajoitukset huomioiden jokainen teos saa parhaan mahdollisen esilletulon ja ennen kaikkea näyttelyvieraat ohjataan kulkemaan ”sisustetussa” tilassa luontevasti. Vertaan tilahallintaa mielellä sommitteluun, mikä on eri voimien, kuten värien ja materiaalien saattamista tasapainoiseen ja sopusointuiseen tilaan.  Sommittelussa ei ole aina kyse pelkän tasapainon etsimisestä, vaan siinä saattaa olla kyse jonkin elävän vaikutelman syntymisestä, missä jännite ja tasapaino ovat oikeassa suhteessa sekä vaihtelevuudesta…. Tutustu asiaan aitojen tilannekuvien ja havainnoivien suunnittelukuvien myötä. Voi olla hyödyksi oman näyttelyn pystytyksessä… jokainen näyttely on ”ripustajan” taidenäyttö tilan hallinnasta…

HTY-VUOSINÄYTTELY 2022 KAAPELIN PURISTAMOSSA

HAVAINNEKUVA JONKUN MUUN NÄYTTELYTILAN SUUNNITTELUSTA

ARTBASE … JULISTEET … MAINOKSET… SUURKUVAT…CANVAS-TAULUT

Tämä juttu kehittyi siitä, kun yhdistyksen postiin tuli suurtulostus ”tarjous”. Joten tutkaillaan vähän mitä taidetulostus oikeasti kansantajuisesti on.

Tutustu sivuun WWW.ARTBASE.FI lähetä sähköpostia osoitteeseen info@artbase.fi soita numeroon 0449555178 ja sovi tapaaminen osoitteessa Tarkk’ampujankatu 16, 00150 Hki.

Näkemän ja kokeman perusteella tiedän nyt, että tarvitsen teoksesta laadukkaan suuritiedosto kuvan. Hyvän idean teokseni jalostukseen ja sitten soitan ARTBASE Mikalle. Tai lähetän aineiston s-postissa  tilaustiedoin ja saan oitis vastauksen että onko aineisto ok. Ensitilauksesta saan jopa alennuksen suurkuvatulosteiden hinnaston hinnoista jos olen Helsingin Taideyhdistyksen jäsen.

Ihmiskunnan ensimmäinen taideteos on ollut ”viesti”. Hiekkaan tai kallioseinään piirretty ”viiva”. Aikojen alussa ei ollut taiteilijatarvikkeita, värioppia, siveltimiä saati maalauspohjia. Mutta oli merkkejä kuvallisen viestinnän väreilystä. Nyt meiltä ei mikään puutu. On laitteet, välineet ja työhuoneet pullollaan valmiita teoksia ja ideoita siitä, miten tästä eteenpäin oman taiteen polulla.

Sisustus muotia on että taideteokset jalostetaan jopa uuteen käyttöön. Joten avaan oven raolleen tulostamisen maailmaan. Ensin kopioimme mustavalkoisia ”asiakirjoja”. Mutta kaikki muuttui tietotekniikan myötä. Jokaiseen kotiin ilmestyi tuota pikaa ”printteri”, jopa laser sellainen.

Seuraavaksi kännykkäkamera oli jokaisen käytössä.  Hetkessä tulostettiin kotoisasti laserilla moniväri juttuja. Ihan ok mutta taiteilija havaitsee epäkohdan kuvan elävyydessä, koska värikerrokset on pinnassa ikään kuin ”liimattuna”. No joo sehän kyllä kelpaa johonkin, saa halvalla ja paljon.

Huippulaadukkaan värien toiston ja tarkkuuden saa mustesuihkutulostimen 12 värin sisäisellä spektrillä. Tämmöinen iso ja kallis ”printteri” ei todellakaan ole mikään kotitulostin. Hakeuduin suurvalokuvatulostamoon, joka tuottaa yksityiskohtaisia valokuvatulosteita, joissa on ammattilaisten sävyt ja syvemmät mustat.

Ulanlinnassa Tarkk´ampujankatu 16 osoitteeseen päädyin oppimaan, että miten voin jalostaa, sen yhden kerta kaikkiaan upean öljyvärimaalauksen, jonka myin Italiaan… minulla on kyllä valokuva siitä. ARTBASE antoi vaihtoehdot kortti, näyttelyjuliste, flyer, sisustus juliste tai vaikkapa canvakselle monistettu ”taulu” matala tai korkea kiilakehyksellä ja teos on aidosti tekijä tunnistettavissa jopa numeroituna.

Kuvat &teksti Marianne Matikka

Taiteen viidakossa

puhalteli lempeät tuulet jo ennen meitä ja taide oli taidetta. Nykyajassa taiteilijan näkyvyyden juuret ja ankkuri on vahvasti verkossa.  Digi aineistolla kaikki tapahtuu tehokkaasti. Digi medioita, verkkosivuja ja erilaisia operointi alustoja on todella paljon. Tulee valita se oikea tapa ja tie oman tarpeeseen. Verkkomaailmassa mennään kovaa vauhtia eteenpäin ja uusia sovelluksia syntyy jatkuvasti. Toisin sanoen, joka ei päivitä digi tietojaan jää taiteen viidakkoon, josta ei löydy.    

Kuvan merkitys ja voima on todella vahva. Valokuvataide, kuvankäsittely ja kuvataide on ne, jotka heti pulpahtaa mieleen kun puhe on taiteesta. Mutta kuvan voima on läsnä ihan jokapäiväisessä elämässä.

Puhumattakaan älylaitteen kameran hyödyntämisestä.  Usein näen kaupan hylyn äärellä jonkun kuvaamassa jotakin, lähettäen sen jonnekin ja kysyen oliko tämä se mitä piti ostaa. Tai tyyppiä, joka kuvaa luontoa, ötököitä, merta tai itseään postatakseen kuvat kavereille. Kuva kertoo paljon enemmän, kun tuhat sanaa… sitä olen samaa mieltä. Digilaitteiden ansiosta meistä kaikista on tullut ”valokuvaajia”. Mutta kun tehdään taidekirjaa, esitettä tai korttia… siihen on syytä panostaa ja käyttää ammatti kuvaajaa ja graafikkoa.

Kuvanlukutaito on taito sinänsä kuten muut perustaidot. Tarkoittaa sitä, että jokainen lukee ja katsoo kuvaa omaan tapaan. Taideala ammattilaisilla on tietysti kehittyneempi kuvanlukutaito perustuen opittuun.

Jokainen Maja Meikäläinen tulkitsee kuitenkin näkemänsä kuvaa aivan uniikilla tavalla. Siihen perustuu myös ”taiteilijan” taiteilijuus. Hän tuottaa taidetta omalla näkemyksellä.

… hellitä hetkeksi ja irrota puristava otteesi vanhaan perinteiseen. Aikaa on, rauhoita mieli, anna aikajanan pidentyä ja jopa pysähdellä… kesä on meidän -MM-

Jos on rohkeutta ja vaistonvaraista pioneerienergiaa huomaa viestinnässä jopa mahdollisuuden mahdollistamisen. Jos on avoin havainnoille, saattaa kohdata jossain visuaalisen maailman ohikiitävässä hetkessä … sen tunteen, joka ohjaa kuvakielen lukemisen ymmärtämiseen. Huomaa myös että taide on mahtavien näköalojen avaaja luovan alan selviytymis- ja menestymistarinaan. Ilmaismatkaa taiteen saloihin ei ole. Mutta on ihanaa saada olla mukana kuvataiteen draamassa.

Viestin ulkoasu vaikuttaa siihen, miten viestiin suhtaudutaan, tulkitaan ja ymmärretään. Voi jopa havainnoida viestistä typografisen näkökulman ”nähdä” kirjain taideteoksena, sanan veistoksena, lauseen visuaalisena luomuksena ja koko kirjoituksen näyttelykokonaisuutena. Kun tehdään julkaisua ja mahdutetaan viesti määrättyyn tilaan, määrätyissä väreissä verkkoon tai monisteeseen ja haluaa päästä lähelle onnistumista, tulee ymmärtää se että huomioarvo on jokaisessa merkissä erilainen.

…miksi käyttää tekstissä kolmea pistettä ja mitä ne tarkoittaa? Käytetään osoittamaan, että ajatus tai esitys katkeaa kesken ja varsinkin tuttavallisessa tyylissä. Esim. Pöytä notkui kakkua, torttua, suklaata eri muodoissa… Kolme pistettä eli pistekolmikko on typografinen välimerkki, jota käytetään useissa kirjoitetuissa kielissä. … kuva & teksti Marianne Matikka

… teoksen katsojalla on, taiteilijan lisäksi, oikeus lisätä tarkentavia attribuutteja näkemälleen. Taiteilija antaa teokselle mielessään yhden merkityksen, katsoja toisen. Kumpikin on oikeassa, vaikka merkitykset eivät kohtaisikaan. Teos syntyy aina elämän osana, sekä taiteilijan, että katsojan kokema…

Sallinette että julkaisen oman tämän hetken suosikkini taidesektorilta. Olen ihastunut teoksiin, jossa vallitsee eräänlainen viattomuuden ja rajuuden jännite. Suosikki veistoksissani yhdistyy mangaa ja länsimainen kuvataiteen traditiota. Näitä tekee Kim Simonsson joka on suomalainen kuvataiteilija. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2000. Hänet valittiin vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 2004. Vuonna 2009 hän sai Pro Arte -palkinnon tunnustuksena teknisestä osaamisesta ja omaperäisestä ilmaisusta. …

Teoksen elementtejä voi kuvailla sanoin, mutta ei väriä. Joku asia on punainen tai sininen ja mitä se tarkoittaa? Vaikka käytössä olisi joku värikoodausjärjestelmä, tulkinnanvaraa jää silti, riippuen tilasta, jossa väriä käytetään, ja katsojasta, joka väriä tulkitsee. Väri on jokaiselle omansa…

KALEVALA KUVATAIDEKILPAILUN 2022 VOITTAJAKSI VALIKOITUI numerolla 17 kilpaillut Tuula Pellikaisen teos ”Väinämöisen ja Ainon kosiomatka” Teoksen koko 60x80cm Vedic art tekniikalla tuotettu. Voittaja Tuula Pellikainen lahjoitti teoksen Kalevalaisten Naisten Liitto ry lle. Joten teos on juurevien ja perinteitä rakastavien naisten kulttuurijärjestön omistuksessa. Kilpailu, näyttely ja vali ta tuotettiin verkkoon ja siihen osallistui 34 Helsingin Taideyhdistyksen jäsentaiteilijaa. Valitsijana toimi Helsingin Kalevalaiset Naiset liiton PJ Aila Nieminen. Voittaja sai HTY lahjakorttina KALEVALA KORU palkinnon.

PERINTEEN VOIMAA …Kalevalaisten Naisten Liitto on perinne- ja kulttuurijärjestö, joka tekee valtakunnallista kulttuurityötä. Vuosittain vaihtuvan teeman alla järjestämme kulttuuritapahtumia, seminaareja ja matkoja. Kalevalaisuuden etsiminen nykyajasta on meitä kaikkia yhdistävä tekijä. 51 jäsenyhdistystämme rikastuttavat paikallista kulttuurielämää eri puolilla Suomea ja Ruotsia. Neljä yhdistyksistämme toimii Ruotsissa. Palvelemme kaikkia perinteestä kiinnostuneita, syvennämme tietoa kulttuurista ja kehitämme verkostoamme jatkuvasti. Tietäjät ja taitajat kohtaavat tapahtumissamme. Jäseniä yhdistyksissä on yhteensä n. 3000. lue lisää tästä linkistä /https://www.kalevalaistennaistenliitto.fi/