RIPUSTUSVINKKEJÄ …tämän kirjoittelun myötä on tarkoitus herättää ajatuksia siitä, että toki ripustuksen voi tehdä ihan miten vaan, tai toisin kun tässä ehdotettu… mutta arvostaen näyttely ripustuksen tärkeyttä ja tarkoitusta. Sillä ripustuksella on voimakas rooli taiteilijan kommunikointi tulkkina yleisölle.

luckan mm

Näyttely järjestäminen on runsaasti aikaa, työtä ja kuluja vievää toimintaa. Teosten, esittäminen näyttelyssä on tärkeää taiteilijalle, niissä hän pystyy julkaisemaan työnsä tuloksia. Kun on valmiina näyttelyllinen esityskelpoisia maalauksia, on vielä se näyttelyn ripustus vaihe, jossa on mahdollisuudet latistaa teoksien esilletulo tai onnistua täydellisesti. Ykköstavoitteena tulisi olla se, että näyttely olisi yleisön kannalta helposti sulatettava ja näyttelyn perusidea olisi ajateltu valmiiksi.

Yleisilmeeltään kiinnostava näyttely syntyy ideaalitapauksessa, siitä että jokaisella näyttelyn yksittäisellä teoksella olisi edellytys sanoa sanottavansa. Kokonaisuuden ehdoilla on kuitenkin mentävä eteenkin ryhmänäyttelyissä ja tilan tuomissa rajoitteissa. Näyttelyteosten hyvä rinnastus luo yhden ajatuskerroksen lisää ja auttaa kenties yleisöä ymmärtämään teoksien mahdolliset ”tarinat”. Samankokoisen teoksen ripustamisessa tilaan on ehkä helpon vaihtoehdotonta, mutta jos teokset muodostavat pieniä tarinoita niin tulee myös järjestely haasteita.

dav

Vältä sitä-sun-tätä-seinät-täyteen- sommittelua. Tavanomaisin ripustuksen ongelma onkin juuri se että ei malteta jättää ehkä sinänsä kelpoja töitä syrjään ja ahdetaan seinille enemmän kuin mahtuu. Tyhjän väljää seinää ei pidä pelätä sillä juuri se väljyys antaa teokselle täydellisen esilletulon. Varsin yleisesti käytetään kaavaa, että yhtä seinämetriä kohti tarvitaan puoli metriä taidetta.

IMG_3296

Tyylikkäässä ripustuksessa voidaan käyttää useita eri malleja. Jos näyttelyn ”idea” on ranskalainen ripustus, mikä on yksi vanhimmista tyyleistä, jossa teoksia ripustetaan lähekkäin ja eri korkeuksille. Mutta silloinkin tasapaino ja hallittu kokonaisuus ovat avainsanoja ja teosten välille jätetään rakoa 5-20 cm teosten koon mukaan vaihdellen. Hienoinkaan taideteos ei anna parastaan, jos se on ripustettu väärään kohtaan.  

atski 1

 sommittelu

 Millainen on hyvä ripustus? Vastaus tähän kysymykseen on epäilemättä moneen seikkaan sidottu. Ilmeistä on kuitenkin, että ei pidä erotella näyttelyripustuksia hyviin ja huonoihin, vaan tulisi osata nähdä tai valita hyvin rytmitellyn näyttelyn edut kontra ohitettavan ”turhat” näyttelyteokset, sekavassa sommittelussa. … näillä eväillä hyviä näyttelyjen suunnitteluja toivottaen -Marianne Matikka

 

IMG_20180424_171040

ripustus-2-mm1

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s