VINKKEJÄ

Laita oma vinkkisi osoitteeseen marianne.matikka(at)gmail.com … stadilaiseen tyyliin … kerrontaa pienestä ihmisestä isossa piirissä. Teema voisi olla vaikka kohtuus kaikessa, paitsi taiteessa, jossa aallokko on joskus kovaakin, mutta pelkästään positiivisessa mielessä… tyyliin kaikelle on tilaa.

hty väli

 

Kaikille avoin akvarellinäyttelyhaku, IWS Finland, 15.3.2019 mennessä… Luonto – voima ja kauneus – Nature – power and beauty

Ensimmäinen IWS:n kansainvälinen akvarellitaidenäyttely Suomessa 9.7-14.7.2019IWS Finland kutsuu akvarellisteja osallistumaan yhdellä maalauksella. Maalauksen tulee olla toteutettu 3 vuoden aikana. Koko 50x70cm tai 38×56 cm (pysty tai vaaka).
Kansainväliset jyryttäjät ( 3 ) ja IWS Finland valitsevat teokset näyttelyyn digikuvien perusteella anonyymisti. Digikuvan koko 3-5 MB, 300 dpi. Digikuva, ilmoittautumiskaavake ja maksutosite tulee lähettää 15.3.2019 mennessä: iwsfinland@gmail.com
Taidenäyttely liittyy Helene Schjerfbeckin syntymäpäivän 10.7 ”Suureen Maalaustapahtumaan” ja järjestetään Helsingin Kaapelitehtaalla. IWS (International Watercolour Society) koostuu yli 90 maasta. Jokainen maa valitsee ehdolle teokset, jotka jyrytetään vielä Suomessa.
Osallistumismaksu on kaikille 30 eur, hyväksyttyjen ripustusmaksu 60 eur. Ilmoittautumiskaavake, aikataulu, tilitiedot ja muut ohjeet löytyvät lokakuun loppuun mennessä seuraavilta sivuilta:
IWS Finland http://www.facebook.com/akvarellistit ja http://www.akvarellitaiteenyhdistys.fi
IWS Finland yhteistyössä Suomen Akvarellitaiteen yhdistys ja Galleria Akvart
Työryhmä: Aulikki Nukala (leader), Benita Suomi, Irina Rebnitskaya, Maikki Haapala
Lisätietoa: Aulikki Nukala iwsfinland@gmail.com, IWS Finland

 

hty väli

 

 

Näyttelyripustus on  tilahallintaa… Liputtamatta mitään koulukuntaa tai erityisoppeja … tässä vinkkejä niitä kaipaaville. Kimppanäyttelyiden monet tyylit, tekniikat, henkilökohtaiset mielipiteet, tilarajoitteet ja suuri teosmäärä asettaa aina suuria haasteita. Siksi ripustamiseen koottu työryhmä kannattaa ohjeistaa peruslogiikalla tilan hallintaan. Alla olevista esimerkeistä käy ilmi joitain oleellisia seikkoja, runsaan näyttelyn pystytyksessä. On oivallettava 1) tyhjän tilan merkitys / teosryhmiä erottava tila. 2) teosryhmittelyn rytmi / useita pieniä teoksia ryhmässä soveltumaan toiseen ryhmään. 3) Oleellisin seikka on  tietysti se että työryhmällä on ohjaaja / suunnitelma tilan haltuunotosta. Konsultoivan tilahallinta asiantuntijan käyttö on ihan suotavaa… näillä eväillä syntyy aikamoinen näyttely. -mm-

 

Helsingin Taideyhdistyksen ryhmänäyttely onnistumistyökalut: Kukin jäsentaiteilija teoksineen on aina pääosassa mutta ryhmänä ja ryhmäenergia tehostuu yhdistyksen tarjoamilla työkaluilla. Se on onnistuneen mukanaolon tae. Yhdistys vastaa siitä, että jokainen osallistuva taideteos saa mahdollisimman hyvän esilletulo mahdollisuuden suuressakin ryhmässä. Yhdistys luottaa valikoidun ripustajan sommittelutaitoon, tilan hallintaan ja taiteelliseen näkemykseen.
Kukin osallistuja vastaa aina itse mahdollisista teosvakuutuksista ja teosmyynnistä. Näyttelyn teemattomuus oikeuttaa omiin jyrytys valintoihin kun taas teemanäyttely jyryttyy ammatillisin harkintakriteerein. Osallistujalle jää vain 1) perehtyminen kuhunkin näyttelyohjeistukseen ja 2) oman verkoston aktivoiminen näyttelykutsulla. -mm-
hty väli
Sommittelu on kuvallisten elementtien järjestämistä mielekkääksi kokonaisuudeksi kuvapinnalla. Sommittelu tarkoittaa taideteoksen kokonaisrakennetta, sitä kuinka esimerkiksi muodot ja värit on teoksessa ryhmitelty, esittävissä taiteissa sommittelua voi verrata dramatisointiin. Sommittelu on siis eri osien ryhmittelyä tai asettamista siten, että osat muodostavat yhtenäisen, kiinnostavan kokonaisuuden. Harmonia on saavutettu kun sommitelma on vakaa eikä ole tarvetta lisätä tai poistaa mitään. Sommittelua tarvitaan siellä, missä käytetään kuvallista ilmaisua. Kuvan tekemisen kannalta sommittelun taito on välttämätön. Sommittelu on yksi valokuvauksenkin peruspalikka, samoin elokuvien eri kuvakulmat mietitään tarkkaan. Ammatti-ihmisten lisäksi sommittelun perusteiden osaaminen auttaa eri taiteenlajien harrastajia kehittämään kuvallista ilmaisukykyä. Visuaalinen rytmi on samankaltaisten asioiden kuten viivojen, muotojen, värien ja valöörien säännöllistä toistamista. Se on kuvapintaa koossapitävä voima, joka yhdistää sommitelman eri osat toisiinsa. Kun muotoja on vain muutamia, on niiden sijoittaminen pintaan tai tilaan sommittelun kannalta ratkaisevaa. Kun muotoja on runsaasti, täytyy niitä ryhmitellä, jotta syntyisi jäsennelty kokonaisuus. Muoto voidaan ryhmitellä joko tasaisin tai vaihtelevin välein. Lähekkäin ovat osaset muodostavat kokonaisvaltaisia hahmoja. Tiheys määräytyy osasten paljoudesta kuvapinnassa tai tilassa. Painavassa, voimakkaammassa muodossa osaset ovat tiheämmässä kuin kevyessä muodossa. Modernissa taiteessa väri yhdistyy usein sommitteluun. -mm-

hty väli

NÄYTTELYFOORUMI ESIMERKKEJÄ

 

 

 

 

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: